КЕЙС З ПРОЦЕСУ НАСТАВНИЦТВА

Читати інші статті
Геннадій Ткаченко / “Управління персоналом", №10 / 2007

Пропонуємо Вашій увазі кейс із розроблення відгуку про проходження випробувального строку новим співробітником як елемент системи наставництва. Перш ніж Ви розглянете приклад відгуку, наведений нижче, рекомендуємо взяти олівець і зробити помітки про те, яким би Ви зробили його для своїх продавців-консультантів або касирів. Нижче будуть представлені мої зауваження, які Ви зможете порівняти зі своїми, що, сподіваюся, у результаті приведе до створення оптимального варіанту. Почнемо?

Отже, для початку кілька моментів:


Основою для проведення наставництва є два моменти:

  1. Новий співробітник або стажер.
  2. Стандарт знань, прийнятий у компанії, або, іншими словами, те, що повинен знати/вміти продавець-консультант після завершення випробувального строку.

Період наставництва в роздрібному магазині дорівнює тривалості випробувального строку, як правило, це два місяці.
Під час приходу нового співробітника необхідно провести оцінку знань, наявних у стажера, оскільки він уже може мати досвід у роздрібній торгівлі, і визначити, що йому необхідно буде дізнатися або чого навчитися. Складається план розвитку й навчання та відбувається закріплення за досвідченим співробітником, який є наставником для стажера. Варіант стимулювання наставників наведено в Положенні про наставництво і розміщений на нашому сайті.
Після завершення випробувального строку проводиться друга оцінка вже наявних знань, що є одним із критеріїв ухвалення рішення про прийняття/неприйняття до штату. Саме для другої загальної оцінки ми й використовуємо відгук.

Коли не потрібно використовувати систему наставництва, як і відгук про проходження випробувального строку

  1. Якщо Ви прийняли співробітника, то відгук, який складаєте Ви спільно з наставником, повинен допомогти Вам ухвалити більш зважене рішення щодо подальшої долі стажера. Якщо процес складання відгуку є лише формальністю, то краще його взагалі не запроваджувати.
  2. Якщо Вам необхідно терміново відкрити магазин, і Ви готові миритися (сподіваюся, лише нетривалий час) з відсутністю чітких знань.
  3. Якщо Ви відчуваєте дефіцит персоналу за цією позицією і берете тих, хто є, — то обов’язково використовувати, оскільки Вам необхідно утримувати й розвивати персонал! На це піде більше часу, але за наявності мотивації з Вашого боку і з їхнього боку позитивні результати обов’язково будуть!

ЗРАЗОК ОЦІНЮВАЛЬНОГО ЛИСТА ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ПРОХОДЖЕННЯ ВИПРОБУВАЛЬНОГО СТРОКУ

Джерело: Сисоєва С.В. Стандарт роздрібного магазину. Розробка інструкцій і регламентів. — СПб.: Пітер, 2007.

ПІБ працівника
Дата прийняття на роботу
«____» __________________ 200__ р.
Дата закінчення випробувального строку
«____» __________________ 200__ р.
Посада, магазин
ПІБ директора (адміністратора) магазину

1. Надайте, будь ласка, оцінку виконання працівником доручених робіт за час випробувального строку:

а) Обов’язки виконувалися відповідно до стандартів роботи, самостійно, якісно і своєчасно, додаткові завдання виконувалися відповідально й з інтересом
б) Обов’язки в основному виконувалися відповідно до стандартів роботи, іноді була потрібна допомога більш досвідчених працівників
в) Обов’язки в основному виконувалися відповідно до стандартів роботи, часто була потрібна допомога більш досвідчених працівників, потрібен додатковий час на засвоєння вимог
г) Обов’язки рідко виконувалися відповідно до стандартів роботи, постійно була потрібна допомога і контроль результатів, працівник не підготовлений до подальшої самостійної роботи

2. Оцініть, будь ласка:
2.1. рівень знань

а) Інформація, отримана під час первинного навчання, засвоєна повністю
б) Інформація, отримана під час первинного навчання, засвоєна не повністю, іноді звертається за порадою до колег по роботі, намагається все вивчити й запам’ятати, але потребує більше часу
в) Інформація, отримана під час первинного навчання, не засвоєна, може сказати «не знаю» покупцеві, за порадою до колег по роботі звертається неохоче

2.2. рівень навичок

а) Базовий стандарт виконання обовʼязків засвоєний на рівні навичок
б) Базовий стандарт виконання обовʼязків засвоєний не повністю, працівник, хоча й намагається, іноді припускається помилок, звертається за допомогою
в) Базовий стандарт виконання обовʼязків не засвоєний, працівник відзначається повільністю, часто помиляється, постійно потребує сторонньої допомоги


2.3. ставлення до роботи. Дотримання посадової інструкції та встановлених порядків і правил

а) Неухильно дотримується стандартів роботи й трудової дисципліни, виявляє активний інтерес до роботи, енергійний, ініціативний
б) Сумлінно дотримується стандартів роботи й трудової дисципліни, активність середня
в) Часто діє з порушенням стандартів роботи, відсутній інтерес до роботи, пасивний і безініціативний


2.4. здатність до навчання

а) Добре засвоює нову інформацію, мислить і навчається швидко, ставить додаткові запитання, прагне до підвищення професійного рівня
б) Засвоює нову інформацію після детальних пояснень, виникає потреба періодично перевіряти рівень знань
в) Навчається повільно, без ентузіазму, запитань не ставить, часто припускається помилок навіть після детального пояснення інформації


2.5. необхідність контролю

а) Здатний працювати самостійно без контролю, можна доручати додаткові завдання
б) Потребує періодичного контролю
в) Потребує постійного контролю


2.6. взаємовідносини з колегами по роботі

а) Підтримує добрі стосунки з колегами, охоче працює в команді, тактовний, терплячий, доброзичливий
б) Підтримує нейтральні стосунки з колегами, віддає перевагу самостійній роботі, проте не відмовляється працювати разом з колегами
в) Стосунки з колегами складні, може провокувати конфліктні ситуації, не здатний працювати в команді

3. Що у співробітника під час проходження випробувального строку виходило найкраще?

4. З якими труднощами довелося зіткнутися співробітнику під час проходження випробувального строку?

5. Зазначте необхідні заходи з підвищення кваліфікації (вкажіть тематику семінарів, курси, стажування тощо).

6. Чи вважаєте Ви доцільним:

Продовжити трудові відносини з працівником за підсумками випробувального строку
Розірвати трудові відносини з працівником за підсумками випробувального строку

Посада керівника
структурного підрозділу

_____________________ П.І.Б.


«____» ____________________ 200__ р.

НАШІ ЗАУВАЖЕННЯ:

Запитання 1 Б–В–Г:

Допомога досвідчених співробітників є обов’язковою на випробувальному строку, оскільки якщо до Вас прийшла молода дівчина, яка має досвід роздрібної торгівлі лише як покупець (і то лише з батьками), то до чого може призвести її самостійність? Якщо новий співробітник дотримується вимог, зазначених у Стандарті робіт, але при цьому часто звертається до більш досвідчених співробітників або до свого наставника — це чудово, отже, у Вашому магазині створена атмосфера, коли співробітники не бояться звертатися по допомогу, не боячись отримати догану за те, що чогось не знають. У цій ситуації має сенс звернути увагу на те, як саме йому передавалися знання та необхідні навички в роботі. Якщо ж стажер протягом двох місяців виявляє свідому недбалість у виконанні доручених завдань, то про це потрібно завершити заповнювати відгук і розстатися з ним, оскільки з кожним днем його перебування в торговому залі Ви втрачаєте клієнтів і товарообіг магазину.

Резюме: цей розділ дійсно важливий і потрібний; єдине — у цих пунктах я б прибрав формулювання щодо допомоги й контролю з боку більш досвідчених співробітників.

Запитання 2.1. В:

За відповіддю «не знаю» співробітника досить складно зрозуміти, чи володіє він необхідними навичками чи ні. На цьому етапі рівень його знань ми дізнаємося з другої оцінки відповідно до Стандарту знань. Іноді чесне «не знаю» сприяє більшій довірі до продавця, ніж «усе знаю» з розумним виглядом. Покупці не люблять «всезнайок», які за будь-якої нагоди демонструють свої знання, тим самим принижуючи клієнта, і з більшою готовністю спілкуються, а іноді й самі відповідають на власні запитання, якщо продавець із ними щирий. У Стандартах роботи торгового персоналу після того, як стажер сказав покупцеві «не знаю», має з’явитися пункт, який говорить про те, що ми клієнтові говоримо, а саме — запрошуємо в цьому випадку більш досвідченого консультанта, якщо, звісно, покупець не проти.
Резюме: із формулювання «Інформація, отримана під час первинного навчання, не засвоєна, може сказати “не знаю” покупцеві, за порадою до колег по роботі звертається неохоче» — прибираємо «може сказати “не знаю” покупцеві» і отримуємо точне запитання, так само як і відповідь!

Запитання 2.2. А:

Базовий стандарт виконання обов’язків не може бути засвоєний на рівні навичок, оскільки обов’язки знають — запам’ятовують, а потім виконують, але не тренують.
Резюме: базовий стандарт виконання обов’язків засвоєний на рівні знань і щоденного виконання.

Запитання 2.2. Б–В:

Те саме, що і в пункті 1 щодо допомоги.

Запитання 2.5:

Стажер постійно потребує контролю, як і дитина, яка лише вчиться ходити! У міру розвитку співробітника в компанії рівень контролю необхідно зменшувати, переходячи до більш демократичного стилю управління. Протягом випробувального строку співробітник не може працювати повністю автономно — це суперечить здоровому глузду. Навпаки, як і в період розвитку дитини, ми оточуємо його більшою увагою та турботою і надаємо йому більшу частину свого часу (декретна відпустка!). Навіть якщо співробітник захоче більшої свободи на випробувальному строку, ми навряд чи надамо йому таку можливість, доки він не засвоїть необхідні знання, правила, а також з часом — і навички.
Допоміжний матеріал: «Контроль — як вища форма довіри».
Резюме: на період випробувального строку новому співробітнику потрібен постійний контроль. Пункт пропонується виключити або повністю переформулювати.

Запитання 3:

Відповідаючи на це запитання, потрібно розуміти його мету, оскільки можна отримати таку відповідь: «Розповідати покупцям про новинки нашої колекції» — і що це нам дає? А де інші знання? Якщо це відповідає пункту в Стандарті знань — чудово, відповідно, нам необхідно уточнити, як отримати все інше? Якщо все інше — так собі, то або донавчати, або… оскільки часу на навчання після завершення випробувального строку вже немає, і потрібно ухвалювати рішення. Якщо за допомогою відповіді на це запитання ми визначаємо, на яку посаду його призначити, наприклад, касир чи продавець, то тоді наставництво втрачає будь-який сенс, адже стає незрозуміло, чому ж його потрібно було навчати.
Резюме: або запитання виключити, або додати перелік компетенцій, які він продемонстрував або не продемонстрував у торговому залі.

Запитання 4:

Як часто вони виникали? Чи можна їх подолати шляхом розвитку й навчання співробітника? Якщо ні — чи готові ми миритися з цими труднощами?
Резюме: розширити й доповнити допоміжними запитаннями.

Запитання 6:

Під час ухвалення рішення щодо подальшої долі стажера існують ще два пункти, які трапляються доволі рідко, але директор магазину повинен знати, що такі варіанти є. А саме: 1) донавчання співробітника, 2) продовження випробувального строку. Як правило, перший і другий використовуються разом. Єдине, що у Вас повинна бути можливість продовжити випробувальний строк відповідно до КЗпП. Наприклад, у Вашій компанії прийнятий період випробувального строку — один місяць, після завершення цього часу Ви вирішуєте, що робити зі стажером: або переводити до штату, або звільняти, або донавчати. Якщо Ви ухвалили рішення про продовження випробувального строку, то у Вас у запасі є ще два місяці, щоб прийняти остаточне рішення. Хоча якщо протягом першого місяця у Вас уже з’явилися сумніви, а за дверима стоїть ще десяток охочих у Вас працювати, то, ймовірно, краще спробувати долю з новим стажером…

Резюме: доповнити варіанти рішень директора магазину щодо стажера.

Отже, який варіант вийшов у Вас?
Зійшлося? Ні? Чудово! Це говорить про те, що у Вас вийшов свій, оптимальний для Вашої компанії варіант Відгуку про проходження випробувального строку!

Cкачати статтю
© Згідно чинного закону про авторські та суміжні права, при використанні матеріалу статей - обов'язково вказувати автора та посилання на джерело (цей сайт)