13 ПОМИЛОК ДОПОВІДАЧІВ НА КОНФЕРЕНЦІЯХ

Читати інші статті
Геннадій Ткаченко / 2013
Якщо академік не може пояснити п’ятирічному хлопчику, чим він займається, то він шарлатан./Народна мудрість/

З досвіду виступів більш ніж на 100 конференціях регулярно відзначаю для себе типові помилки доповідачів, які призводять до негативного ставлення як до самого доповідача, так і до того, що він представляє. Будь то продукт, послуга чи навчальний матеріал.

Якщо ви чудово знаєте свою продукцію або розбираєтеся в якійсь темі, але не вмієте привернути увагу учасників конференції до того, що ви презентуєте, то даремно витрачаєте час, гроші, репутацію компанії та й своє здоров’я. Результат виступу може бути зворотним. Якщо до вашого виступу вони могли передбачати якість ваших послуг або товарів, то після нього будуть упевнені, що цього купувати у вас це не варто.

Але є інший шлях. Вчитися на "шишках" інших спікерів під час підготовки й проведення свого виступу. Пропоную вашій увазі рекомендації, завдяки яким ви зможете уникнути помилок і добре виступити незалежно від вашого досвіду публічних виступів і ступеня розкрученості вашого імені на ринку.

1. РАМКА ЗАПИТАНЬ

Я не стверджую, що в мене є відповідь на будь-яке запитання, але обіцяю, що в мене є запитання на будь-яку відповідь.
/Дейвід Ліндер/

Чи потрібні вам дискусії в залі? Як правило, відповідь на це запитання залежить від того, наскільки добре ви володієте матеріалом. Іншими словами, якщо знаєте тему погано, то спонтанні запитання можуть збити вас зі структури вашого виступу. Тому, якщо ви не готові до запитань, одразу задайте рамки. Запитання - після виступу.

Якщо ви передбачаєте дискусію з учасниками, то питання аудиторії потрібно планувати заздалегідь. Як правило, це можуть бути закриті запитання ("Знайомі ви з новою системою?"). Альтернативні ("Ви надаєте перевагу варіанту А або варіанту Б?") або риторичні запитання, які не потребують відповіді, проте активізують аудиторію (доповідач ставить у зал запитання та після паузи відповідає на нього сам). Не потрібно ставити відкриті (загальні) запитання на конференціях із великою кількістю учасників (наприклад, "Що б ви хотіли дізнатися сьогодні під час мого виступу?"). Відповідь одного учасника конференції може затягнутися, що неминуче призведе до втрати інтересу решти слухачів.

2. МІКРОФОН т-т-т-треба?

...просто тоді в мене будуть зайняті руки, а я могла би використовувати їх більше ефективніше. Ну, добре, заради вас я готова зайняти свої руки
/Цитата доповідача/

Чи потрібен вам мікрофон? Доволі велика кількість доповідачів ним нехтують, переоцінюючи свій голос. Якщо у вас поставлений командний голос, що навіть на останньому ряді в аудиторії зі ста людей вас добре чутно, то можливо, мікрофон дійсно варто відкласти. АЛЕ! Подумайте, який рівень гучності доводиться витримувати тим, хто сидить попереду? Так, людей будити треба, особливо після нудних доповідей, але так, щоб це не викликало неприємних емоцій. Поважайте тих, хто сидить спереду і ззаду. Використовуйте мікрофон.

З мікрофоном потрібно вміти працювати. Найважливіше, мабуть тут, не лякатися свого голосу зі сторони. Отже потрібна практика на якій відстані потрібно тримати мікрофон від рота та як саме ви будете його тримати. До речі, замисліться, в якій краще руці? У правій? Але тоді якою рукою ви будете щось записувати на дошці, якщо знадобиться? Чудова і (після сотні спроб) приємна практика - караоке, але з однією умовою - у тверезому стані.

3. ВЕСЕЛІ ІСТОРІЇ

Можна сміятись вголос, не переймайтеся
/Цитата доповідача/

Як правило, жартувати з аудиторією, яка бачить вас уперше і ще не довіряє, - небажано.

Якщо вирішили таки розповісти анекдот, то дотримуйтеся двох правил: будь-яка історія повинна бути продумана заздалегідь. "Давайте розповім вам анекдот…" - НЕ потрібно починати виступ із того, що ви хочете розповісти і що "зараз всім буде смішно". Аудиторії бувають різні, як і почуття гумору. Просто розкажіть історію, без вступу та підготовки залу. Це також стосується і самого змісту виступу. Не потрібно багато розповідати учасникам про те, що вони дізнаються під час вашого виступу. Це втомлює аудиторію.

4. НЕСТАНДАРТНА ДОПОВІДЬ

Купують лише те, що викликає емоції
/Грант Трейндл/

У наш час надто багато інформаційних повідомлень, і людині складно відокремити щось справді цінне. Тому людина обирає для себе прості маркери якості. Важливі моменти нашого життя завжди супроводжуються емоціями. Саме тому учасники конференцій більше запам’ятовують нестандартні доповіді. Де були непередбачувані розв’язки або матеріал викликаючий протест, страйк учасників або бурю дицибелів від захоплення. При цьому не так важливо, яка полярність цих думок або почуттів. "Нуль" не запам’ятовується НІКОЛИ! На нього учасники стандартно реагують. Байдужістю. Те, що не викликало емоцій, скандалу, або "не обляпало особисто" - навіть не змішує задуматися про матеріал доповіді. Не кажучи вже про те, щоб почати робити щось по-іншому. Навіть Богу потрібні дзвони!

5. ЯК ОДЯГАТИСЯ

Одяг - це передмова, а іноді й уся книга
/Н. Шамфор/

Обираючи одяг для виступу, віддавайте перевагу тому, у чому вам комфортно, - тому, що ви вже носили. Водночас важливо дотримуватися базових правил: чоловічий костюм - зі стрілками на штанах; сукня - стримана, не облягаюча, без декольте, довжиною нижче колін.

Кольори - пастельні або класичне поєднання: чорний низ і білий верх. Денний стриманий макіяж, волосся зібране назад. Цими правилами можна знехтувати лише в одному випадку - якщо доповідачка погано знає матеріал. Тоді однозначно червоний колір, мініспідниця або розстебнута на три гудзики сорочка - це відволікаючі маневри. Так, учасники запам’ятають вас. Але не вашу доповідь. То ж яка ваша мета?

6. ЗАПИСИ НА ФЛІП-ЧАРТІ

Не знаю, видно вам чи ні… маркери яскравого кольору
/Цитата доповідача/

Якщо ви плануєте робити записи під час свого виступу, постарайтеся підготувати фломастери і принести їх із собою. Організатори доволі часто замість них пропонують текстові маркери (яких не видно вже на другому ряду) або фломастери на спиртовій основіь для доски (які перебиваються на наступні декілька аркушів).

Не рекомендую робити записи на дошці. По-перше, ви стоїте спиною до залу. По-друге, вам доведеться періодично стирати свої записи, що не дозволить повернутися до них знову. Краще використовувати фліп-чарт із листами в клітинку (ще краще — принести десять аркушів із собою). Це дозволить вам писати рівно і приблизно однаковим розміром шрифту. Розмір шрифту для аудиторії від 15 учасників і більше - 5 см (це 2 клітинки).

Писати бажано тільки друкованим шрифтом, мало хто любить авторський почерк. Використовуйте тільки 3 кольори фломастерів. Якщо 4 кольори - уже перевантаження у сприйнятті (спробуйте). Записи на фліп-чарті економлять час при підготовці слайдів, але (!) аркуші зі схемами бажано підготувати заздалегідь. Також бажано заздалегідь написати заголовки тем на аркушах, які ви будете розкривати під час свого виступу на конференції.

7. ПОДАРУНОК НА ПОЧАТКУ

Тільки подарунок без приводу - справжній подарунок
/Еріан Шульц/

Підготуйте учасникам конференції невеликий подарунок. Наприклад, принесіть фірмові блокноти (з вашою рекламою) учасникам.
По-перше, ними не завжди забезпечують організатори, а по-друге, вже на початку учасники звикають у вас щось брати, купувати і т. д. Важливо тільки, щоб ці блокноти були такими, щоб хотілось взяти)

Важливо принести блокнотів у меншій кількості, ніж кількість учасників. На початку вашого докладу запропонуйте підійти до вашого столу та взяти кому потрібно. Тому що блокнотів менше - це створює ажіотаж у вашого столу і привертає увагу до вас більш пасивних учасників й стимулює їх увагу протягом вашого виступу. А раптом ви ще щось будете роздавати? А ви будете!

8. Реклама

Робити гроші без реклами може тільки монетний двір
/Томас Маколей/

Не можна одразу рекламувати себе і свої послуги, інакше частина аудиторії сприйме вас як "продавця" або конкурента й почне шукати помилки у вашій доповіді. Тому потрібно заслужити моральне право від аудиторії на рекламу.

Підготуйте кілька подарунків, які пов’язані по частково пов’язані з основним рекламованим продуктом. Це дає змогу "купити" увагу учасників до того, що ви рекламуєте. У такому разі учасники конференції із задоволенням послухають про те, що ви хочете подарувати. Якими можуть бути подарунки? Якщо ви продаєте верстати - подарунок - екскурсія на завод. Якщо тренінг - безкоштовна участь (можливо, часткова, наприклад, один день). Подарунки завжди мотивують до активності учасників під час вашого виступу. Причому така активність може бути запланована заздалегідь. Наприклад, доручіть одному учасникові підбивати підсумок після кожного блоку, іншому - ставити запитання, третьому - контролювати час тощо. Такими чином, це вже буде не просто виступ, а спільна дія з учасниками.

9. Затримка за часом

Давайте я потримаю організаторів, а ви продовжуйте!
/Цитата учасника конференції/

Поширена проблема - це затягування часу виступу. Доповідачеві здається, що ось-ось зараз буде найголовніша думка і тоді всі вони все зрозуміють і побіжать купувати. Це пастка. Чим довше ви не відпускаєте людей на перерву, тим більше зростає невдоволення як слухачів, так і організаторів, адже за вами виступають інші, час яких ви крадете.

Як отримати дозвіл на продовження вашого часу на сцені? Подивіться на невербальний зворотний зв’язок слухачів. Якщо їх захопила ваша тема, вони із задоволенням залишаться. Таким чином, запитувати про це потрібно не в організаторів, а у самих учасників конференції.

Наприклад, так: "Організатори показують, що час закінчився, то що - завершуємо? Чи затримаємося на 10 хвилин?" Якщо ваша аудиторія кайфує - її відповідь буде передбачуваною. Звісно, продовжуємо!

10. Хто за ким виступає

Усе пізнається в порівнянні
/Ф. Ніцше/

Важливий момент. Якщо ви новачок, то вам найкраще виступати одним із перших. Учасники завжди порівнюють доповідачів між собою, тому якщо перед вами виступить досвідчений спікер, то в порівнянні з ним ви програєте. До того ж учасники ще довго згадуватимуть і обговорюватимуть між собою його доповідь у момент вашого виступу. Уранці, поки ще немає з ким порівнювати, ваша доповідь буде еталоном для всіх наступних. До того ж з ранку, на бізнес-конференціях завжди більше учасників.

11. Звернення до учасників

Ім’я людини - найсолодший і найважливіший для неї звук будь-якою мовою
/Дейл Карнегі/

Намагайтеся під час звернення уникати слів "чоловік" або "жінка". У ваших слухачів є імена, які їм значно приємніше чути. Важливо звертатися на ім’я до учасників, які запитують або відповідають на ваше запитання. Люди демонстративного типу прагнуть привернути до себе увагу аудиторії, ігнорування їх призводить до ще більшої кількості запитань і коментарів, що не входить у ваші плани.

Передаючи мікрофон, попросіть учасника представитися і задати (повторити) своє запитання. Після цього відповідайте або коментуйте із згадуванням імені слухача. Це дозволяє активізувати всю (і) аудиторію, викликаючи інтерес до самого запитувача, завдяки зміні акценту уваги. Також ви можете наводити приклади, згадуючи вже знайомих вам учасників. Наприклад: "уявіть собі, що (ім’я учасника)…" - і далі продовжуйте свій приклад із можливим залученням у нього ще інших учасників.

Оскільки багато хто приходить на конференцію розширити коло ділових (і неділових) контактів, ви досягаєте мети вдвічі.

12. Компліменти експертам

Комплімент: обов’язкова брехня - і нерідко зобов’язувальна
/Адріан Декурсель/

Якщо вам пощастило виступати на одному майданчику з відомими спікерами, обов’язково зробіть щирий комплімент для них. Навіщо? По-перше, це приємно кожному. По-друге, експерт утримається від складного запитання з вашої теми. По-третє, сам допоможе вам відповісти на складне запитання від когось із зали. Аудиторія в такому разі також буде до вас більш лояльною, що дозволить вам стати номером №2 на конференції за кількістю замовлень. (Важливо підготувати комплімент заздалегідь, а тема - знання та компетентність експерта).

13. Реакція на власні помилки

Доповідач, на відміну від сапера, помиляється не один раз, а на кожному виступі
/Л. Кроль, у авт. ред./

Доповідачеві важливо не акцентувати увагу слухачів на своїх помилках, допущених під час доповіді. Аудиторія не знає, як правильно. Тому, якщо ви помилилися, просто виправте помилку й рухайтеся далі. Не говоріть учасникам конференції: "Ой, я тут помилився, тут не так…". Зрештою, варіантів дій або рішень може бути безліч. У протилежному разі слухачі запам’ятають саме це і надалі зможуть ставити під сумнів компетентність доповідача.

Якщо хтось із учасників конференції вказав вам на помилку, подякуйте йому, виправте її та продовжуйте свій виступ!

Коли все це робити не потрібно

Виконувати ці рекомендації зовсім не потрібно тим, хто вже є визнаним експертом. Як правило, вони порушують відомі закони публічних виступів, адже учасники дуже вмотивовані на зустріч із цією зіркою та отримання нової інформації. Тому навіть відверті ляпи таких доповідачів аудиторія сприймає як вищий прояв майстерності. Таким чином, необхідно працювати над формуванням власного особистого бренду на ринку або вдосконалювати свої виступи на конференціях з урахуванням усіх "шишек" ваших колег.

Cкачати статтю
© Згідно чинного закону про авторські та суміжні права, при використанні матеріалу статей - обов'язково вказувати автора та посилання на джерело (цей сайт)