Ігрові методики в тренінгу

Читати інші статті
Геннадій Ткаченко / “Навчання персоналу”, №3 / 2007

— Мамо, ти мене кликала?
—Ні, синочку!
— Тату, ти мене кликав?
— Ні,сину.
— Дідусю, ти мене кликав?
—Ні, онучку!
Дивно, мабуть, я неправильноставлю запитання…
— Ми будемо їсти?

Чи завжди необхідно добирати щоразу нові й нові методики, щоб досягати поставлених на тренінгах цілей? Перевірмо! Для початку давайте визначимося, що ж таке методи в тренінгу і чим вони відрізняються від технік. Методи — це те, за допомогою чого організовується процес взаємодії учасників у тренінгу (схема 1).

У тренінгу, як і в будь-якій іншій формі інтерактивного навчання, передбачається різноманіття методів. Одними з найпопулярніших є ігрові методики. Зупинимося на них детальніше. Із наявного різноманіття ігрових методик Ви можете виокремити такі види (схема 2):

(схема 1)

(схема 2)

Активізувальні або розігрівальні ігри

Ігри, за допомогою яких відбувається активізація мисленнєвих процесів або «розігрів» у плані фізичної активності. Застосовуються, наприклад, після обіду, коли ведучий помічає в групи певну апатію або бажання «подрімати», або ж тоді, коли групі подається великий інформаційний блок, що супроводжується розумовою чи фізичною втомою внаслідок тривалого перебування в одному положенні (сидячи). Так, якщо учасники довго сидять в одному положенні, це з часом позначається на рівні сприйняття інформації, адже фізіологія тісно пов’язана з мисленням і навпаки. Саме тому важливо дати учасникам можливість порухатися й через рухи активізувати мисленнєвий процес.

Центрувальні ігри

Ігри, сюжет яких дає змогу сфокусувати увагу учасників на певній темі, яка розкриватиметься надалі.

Релаксувальні ігри

Ігрові методики, що дозволяють зняти поточну напругу учасників. Такі методики можуть застосовуватися наприкінці тренінгового дня, а також протягом дня у разі виникнення конфліктів, що супроводжуються яскраво вираженими емоціями. Вони можуть бути спрямовані як на провокування сильних емоцій (активні вправи), так і на їх зниження або погашення (наприклад, релаксація).

Мотивувальні ігри

Ігри, які дозволяють учасникам усвідомити можливість застосування отриманих знань і навичок (наприклад, наприкінці тренінгового дня або всього тренінгу) у щоденній практиці на робочих місцях. Для підвищення мотивації може використовуватися повтор основної тренувальної гри в концентрованому варіанті: якщо під час першої участі в грі учасники припускалися помилок або на виконання завдання витрачалося багато часу, то, програючи її ще раз, учасники зможуть помітити, що майже не допускають помилок і виконують завдання значно швидше.

Тренувальні ігри

Ігри, за допомогою яких учасники можуть тренувати або відпрацьовувати певні навички й уміння, отримані під час інформаційного теоретичного блоку.

Склад гри

Отже, з чого складається традиційна ігрова методика:

  1. Цілі
  2. Часу, необхідного для її проведення
  3. Потрібної кількість учасників
  4. Ходу гри
  5. Варіантів розвитку подій
  6. Обговорення.

Цілі ігрових методик можна поділити на:

Процесно орієнтована ціль — спрямована на взаємодію учасників у тренінгу та формує уявлення про те, наскільки цікавим був тренінг. Результатно орієнтована ціль — спрямована на формування уявлень (знань) або на оволодіння навичкою й відповідає на запитання: чого навчилися на тренінгу або що запам’ятали. Таким чином, цілі в ігрових методиках можна поділити за спрямованістю на ті, які тренер ставить перед собою для активізації процесу для учасників тренінгу, і ті, які він ставить для закріплення отриманих знань учасниками. Отже, можна зробити висновок, що в тренувальній ігровій методиці ставиться ціль, орієнтована на результат і озвучується учасникам, тоді як цілі процесного рівня залишаються «за лаштунками» та плануються тренером з урахуванням групової динаміки в тренінгу.

Час на проведення ігрової методики розраховується, виходячи з тривалості тренінгового модуля та виду ігрової методики.

Кількість учасників під час вибору ігрових методик має велике значення. Якщо гра орієнтована на взаємодію кількох учасників, у групі бажано мати не менше 10 осіб. Якщо кількість учасників менша за 8, характер вправ стає не груповим, а більш індивідуальним.

Хід гри добирається відповідно до специфіки тренінгу. Як правило, на етапі проєктування тренінгової програми тренеру особливу увагу необхідно приділяти не самому ходу чи змісту гри, а її цілям і фінальному обговоренню, яке дозволяє учасникам осмислити отриманий досвід. Це дає змогу практично будь-який сюжет ігрової методики віднести до того чи іншого виду або формувати хід гри залежно від мети та обговорення.

Етап обговорення в ігрових методиках за рівнем важливості є необхідним у

  • тренувальних
  • центрувальних
  • мотивувальних іграх

В активізувальних і розігрівальних іграх він практично не потрібен, оскільки може відвести групу від основної теми та призвести до втрати розуміння головної мети або теми тренінгу.

Наприклад, гра «ОПУСКАЮЧИ ЗАВІСУ»

Процес орієнтовано на ціль Результат орієнтовано на ціль
Прискорення процесу знайомства учасників Формування навичок командної взаємодії
Зняття напруження в групі, викликаного обговоренням складної теми або природною стадією в розвитку групи Розвʼязання конфліктів

Матеріали

Покривало, скатертина, склеєні аркуші для фліпчарта.

Час:

15 хвилин.

Процедура
  1. Група ділиться на 2 команди. Ви тримаєте завісу разом з одним з учасників. Команди сідають на підлозі по обидва боки завіси. Важливо, щоб ніхто з учасників не міг бачити протилежний бік.
  2. Кожна команда обирає учасника, який стає обличчям до завіси, впритул до неї. При цьому називати ім’я обраного учасника не можна — лише мімікою та жестами.
  3. Ви голосно рахуєте: «Раз, два, три!» — і кидаєте завісу на підлогу. Обидва обрані гравці, які тепер опиняються віч-на-віч, намагаються якомога швидше вигукнути ім’я суперника. При цьому самі команди не повинні їм допомагати — це поєдинок «один на один».
  4. Той, хто першим назвав ім’я опонента, забирає цього гравця до своєї команди.
  5. У грі перемагає команда, яка зібрала більшу частину гравців на своєму боці.

Планування варіантів розвитку гри дозволяє діяти більш ситуативно й бути тренеру більш гнучким. Однак і тут багато що залежить від мети ігрової методики та запитань, які Ви поставите на етапі обговорення/осмислення гри.

У нашому випадку варіанти можуть бути такими:
  1. Учасники стоять спиною один до одного, обличчям до своєї команди. Коли опускається завіса, команда повинна жестами й мімікою підказати гравцеві, хто стоїть позаду нього.
  2. Учасникам не обов’язково стояти — вони можуть сидіти на стільці або присісти на підлозі. Тут багато що залежить від довжини завіси та стратегії команди.
  3. Команда-переможець визначається не кількістю учасників, а кількістю балів. Учасник, який правильно назвав ім’я суперника, заробляє для своєї команди 1 бал. Таким чином, розігрується 10 раундів.

Обговорення

Процес, орієнтований на ціль Результат, орієнтований на ціль
Ускорення процесу знайомства учасників

Активізуюча
– обговорення не потребується
Розв’язання конфліктів

Тренуюча
– Яким чином можна управляти конфліктом?
– Що є основним фактором, що утримує дві сторони в конфліктній взаємодії?
– Що необхідно врахувати при розв’язанні конфлікту
Зняття напруження в групі, викликаного обговоренням складної теми або природною стадією в розвитку групи.

Вид гри визначається залежно від того, чи є мета явною для групи. Якщо так — ігрова методика має тренуючий характер. Якщо ні —

Релаксуюча
– обговорення не потребується
Формування навичок командної взаємодії (на основі варіанту №1, де допомагала команда)

Тренуюча
– Що дозволило команді чітко визначити гравця або суперника?
– Які сигнали були найбільш успішними?
– Чи була у команди стратегія?
– Що можна було б змінити / врахувати, якби ми спробували ще раз

Перевіркою правильності поставлених запитань після проведення ігрової методики є її мета і, відповідно, вид ігрової методики.

Таким чином, сюжет ігрової методики може залишатися незмінним, а мета гри та обговорення змінюються залежно від процесно або результатно орієнтованої цілі, поставленої під час розроблення тренінгового модуля. Іншими словами, не важливо, яку гру Ви оберете, важливо те, для чого Ви її проводите і що запитаєте в учасників після неї.

Cкачати статтю
© Згідно чинного закону про авторські та суміжні права, при використанні матеріалу статей - обов'язково вказувати автора та посилання на джерело (цей сайт)