Секрети тренерської майстерності

Читати інші статті
Геннадій Ткаченко / hrm.ua / 2013

Мета дискусії

Подумайте, якщо тренер вступає в дискусію з групою, то з якою метою?
  • Почути різні точки зору (для цього краще використовувати техніку "спалах"). Кожен учасник протягом 30 секунд висловлює свою думку без обговорень. Лише свою думку. Далі свою думку по черзі висловлюють інші учасники.
  • Прискорення стадії конфлікту / опору (як правило, дискусія провокується тренером). Мета - показати помилковість очевидної відповіді або, наприклад, продемонструвати існування множинності варіантів трактування одного поняття.
  • Доказати свою правоту (можливо, але є ризик статусу тренера, оскільки група завжди сильніша за окрему людину. Навіть тренера). Переконувати аргументами швидко неможливо. Потрібно поставити запитання так, щоб у процесі відповіді на нього учасник переконав себе сам.

Таким чином, можемо зробити висновок, що якщо сам тренер вступає в дискусію з групою, то метою є провокація. В інших випадках дискусія недоречна, оскільки існують інші, більш дієві методи.

Знайомство

Акцент уваги групи під час знайомства можливий у двох напрямах: на самих учасниках або на інформації.
Якщо тренер уже давно знайомий із групою, то акцент доцільно робити на новій інформації або на відпрацюванні навичок (якщо базові знання були сформовані на базовому навчанні, то проведення посттренінгу).
Якщо тренер і учасники між собою не знайомі, то акцент на початку тренінгу бажано робити на самих учасниках. Це пояснюється розподілом ролей і формуванням групи. Зробити це можна за рахунок проведення індивідуальних або групових ігрових методик на знайомство. А також через командну вправу, яка привертає увагу учасників до теми навчального блоку або тренінгу.

Кількість учасників

Коли в групі понад 10 осіб, то акцент тут більше на взаємодії учасників. У кожного є своя думка й досвід. Важливо вміти організувати процес обговорення між учасниками. Тренеру важливо заздалегідь продумати логіку програми й чітко дотримуватися регламенту.
Коли в групі 4–5 осіб, то акцент завжди - на матеріалі. Це фактично група експертів. Іноді такі тренінги перетворюються на індивідуальне консультування, оскільки кожен прагне поставити своє запитання й отримати на нього чітку відповідь. Не секрет, чому тренер із групою з 4 осіб втомлюється більше, ніж із групою з 14 осіб. Це група з чітким акцентом на раціональну частину, в якій практично немає емоційної "розкачки", обміну досвідом і розігрівальних ігор.

Погляд

Куди дивиться тренер у процесі тренінгу? Якщо тренер не дивиться в очі, а дивиться поверх голів учасників або на лоб (як дехто "радить"), створюється відчуття, що тренер їх ігнорує або ставиться до них байдуже чи навіть агресивно. Нічого дивного, якщо деякі демонстративні учасники, відчуваючи нестачу уваги тренера, намагаються ще більше привернути її до себе різноманітними способами. Наприклад : запитаннями у великій кількості, недоречними коментарями, перебиваннями, а іноді - демонструючи відвертий опір або незгоду з окремими тезами тренера. Важливо розуміти, що ця поведінка, має суто емоційний фундамент. Де важлива не сама відповідь, а увага тренера. Тому завжди дивіться в очі.

Помилки

Тренер не акцентує увагу групи на своїх помилках. Група не знає, як правильно та до чого веде тренер. Згодні? Тому, якщо ви помилилися, просто виправте помилку й рухайтеся далі. Не підказуйте групі свої помилки: "Ой, я тут помилився, тут не так…". Врешті-решт, варіантів дій або рішень може бути безліч. Якщо ж будете себе виправляти, навіть якщо група не помітила, то група запам’ятає саме це і надалі може ставити під сумнів знання тренера.

Одяг

Як одягатися тренеру? Звісно спочатку потрібно відповісти на питання "Яка мета?" Тільки навчання або є ще шось інше? Бажано у те, в чому зручно, тобто в те, що вже носилося. Але важливо розуміти: якщо це чоловічий костюм, то зі стрілками на штанах. Якщо сукня (тут дуже обережно), то в жодному разі не обтисла, без декольте, а спідниця - обов’язково нижче колін. Цими правилами можна знехтувати, якщо дівчина-тренер погано знає матеріал. Тому це може бути відволікальний маневр для чоловічої аудиторії (проте до бізнес-тренінгу це вже не буде мати жодного відношення). Ведучому групи особистісного зросту бажано одягатися трохи краще, ніж його учасники, адже він закликає їх до способу життя, у якому вже перебуває сам (але тут потрібна конгруентність не тільки в одягу та аксесуарах - головне в поведінці). Або одягатися зовсім не так, як усі його учасники. Трошки епатувати або провокувати аудиторію. Як казав Франко Москіно "Якщо не можеш бути елегантним - будь хоча б екстравагантним". Обирайте до своєї мети.

Інтонація

Якщо тренер хоче спонукати аудиторію до дії, потрібно підвищувати інтонацію наприкінці фрази. Якщо потрібно виокремити ключовий момент, це можна зробити паузою, "багатозначним" поглядом або зміною гучності голосу. Мовлення з однією інтонацією змушує учасників засинати, або ж перемикати увагу на щось цікавіше. Наприклад, на нові пости у Facebook.

Навіщо?

Ой, скільки ж тренінгів завалили учасники, коли тренер не знав відповіді на це питання?! Саме тому під час підбору інформаційного матеріалу, прикладів або ігрових методик важливо ставити собі цезапитання: "Навіщо це потрібно учасникам?". Уявіть, що питання "А навіщо нам це?" - задасть учасник тренінгу? Що ви йому відповісте? Саме тому під час розробки програми, якщо відповідь на це запитання неочевидна, бажано взагалі прибрати цей блок із програми тренінгу або відправити на допрацювання. Це дозволяє зробити програму більш орієнтованою на бізнес і, відповідно, значно практичнішою. Завдяки відповіді на запитання "Навіщо?" тренеру значно легше розробляти питання для вихідного тестування та контролювати зміни після тренінгу.

Планувати запитання

Тренер веде учасників тренінгу до своїх висновків (не плутати зі стратегічними сесіями). Для цього власне тренер готується до тренінгу. Підвести до того чи іншого "відкриття" учасників можна саме за допомогою запитань. Після центруючої вправи, завдяки якій тренер привертає увагу групи до теми блоку, важливо підготувати запитання-містки, що переводять до інформаційного блоку. Саме тому практично будь-яку гру можна використати як центруючу - важливо лише підготувати ключові запитання, які спрямують думки учасників у потрібному вам напрямі. Планувати запитання потрібно під час переходу до наступного навчального блоку і ті, які ви поставите учасникам після кожної вправи, тренінгового блоку або наприкінці усього тренінгу. Плануємо за принципом: що ви хочете почути від учасників. Таким чином, ви вже плануєте не запитання, а відповіді учасників.

Коли все це знати не потрібно...

Усі ці рекомендації виконувати не потрібно, якщо тренер уже є "зіркою" або визнаним "гуру" тренінгового ринку. Він собі та іншим вже все довів і може приходити на віденській бал хоч в домашніх капцях. Учасники з нетерпінням чекатимуть його появи і будь-яких "чих", будуть трактувати як прояв його магічної сили. Але якщо статус "гуру" у вас ще попереду, то робити це потрібно лише тоді, коли ви все це вже знаєте й застосовуєте.

А якщо ви цінуєте свій час та професіоналізм, то краще вже зараз реєструйтесь на практичний курс "Академія Тренерів" - 20-22 лютого в Києві, та дізнавайтесь усі секрети тренерської майстерності з перших вуст!

Cкачати статтю
© Згідно чинного закону про авторські та суміжні права, при використанні матеріалу статей - обов'язково вказувати автора та посилання на джерело (цей сайт)