ЯК ПРОВОДИТИ знайомСТВО В ТРЕНІНГУ

Читати інші статті
Геннадій Ткаченко / “Навчання персоналу”, №3 / 2010

Що важливіше?

- спочатку провести тренінг, а потім познайомитися?
- чи спочатку познайомитися, а потім провести тренінг?

Перш ніж організовувати знайомство на початку тренінгу, тренеру важливо розуміти:

  • навіщо в тренінгу потрібне знайомство;
  • який вид навчання я проводжу;
  • яка тривалість тренінгу (скільки часу приділити знайомству);
  • яка кількість учасників (парна чи непарна).

Відповіді на ці запитання дозволять підібрати найбільш оптимальну методику знайомства для вашого тренінгу.

Навіщо потрібне знайомство в тренінгу

Якщо ви проводите тренінг, у якому передбачається взаємодія учасників між собою, то важливо відповісти на запитання: "На чому незнайомі між собою учасники акцентують свою увагу на початку тренінгу?" Варіантів кілька:

  • на темі;
  • на собі;
  • на тренері;
  • на інших учасниках.

Отже, по порядку:

  • учасники спочатку прийшли на певну тему, і їхні очікування вже сформовані програмою тренінгу. Увага тут є апріорі;
  • на собі учасники концентруються більше в індивідуальному навчанні, у коучингу;
  • учасники можуть акцентувати свою увагу на тренерові, якщо він "зірка»" А так як зірки знаходяться високо, група може не помічати явних помилок тренера. Та й інші учасники тут неважливі, адже саме дотик до "зірки" дозволяє відчути щастя й знайти всі відповіді на свої запитання.

Але якщо ви не Том Пітерс і не Стівен Кові, то для вас працює таке негласне правило початку тренінгу: "Тренер, звісно, важлива фігура, але він не один, а в групі ще є 14 учасників" (а гуртом і тренера бити легше). Тому відповідь така…

  • Людина - істота соціальна, тож з огляду на ефект соціальної фасилітації можна сказати, що учасники на початку тренінгу акцентують свою увагу саме на інших учасниках.

Учасники на початку більше зорієнтовані на вибудовування взаємин з тими, хто сидить у півколі. Звідси виникає певна напруженість, спричинена роздумами на теми:

  • як мене тут сприймають?
  • чому вони на мене так дивляться?
  • чи можна тут відверто говорити?

Іншими словами, кожен із нас хоче бути прийнятим у будь-який колектив - робочий чи тренінговий. Саме тому для нас особливо важливо, як ми будемо сприйняті в групі. До того ж із самого початку йде розподіл ролей або боротьба за лідерство, що може набувати різних форм. Тому кожен намагається показати себе в найкращому світлі.

Саме звідси ми робимо висновок, що на початку роботи групи незнайомих учасників - важлива не тема і не тренер, а інші учасники. Те, як вони реагують і що говорять, дозволяє зробити іншим висновок, на яку роль у групі вони претендують і чого від них очікувати. Тому важливо створити умови для того, щоб учасники могли самостійно отримати відповіді на всі свої запитання. Відповідно, потрібно не протидіяти цьому (наприклад, коли тренер одразу занурює в тему та говорить багато сам), а навпаки - посилювати їхнє прагнення дізнатись більше про інших.

Завдання тренера - зняти стартове напруження шляхом представлення кожного з учасників. Процес знайомства запускає групову динаміку й спрямовує роботу групи до її оптимальної стадії роботи. Це можна зробити, наприклад, через ігри-знайомства в парах (айсбрейкери) або індивідуально.

Ризик тренера

Якщо одразу перейти до програми, не надавши учасникам можливості познайомитися, напруження, яке вони відчувають на початку тренінгу, може перенестися на тренера. Яким чином? Воно може бути спрямоване на розбір поведінки тренера…

Таким оригінальним способом учасники починають опосередковано знайомитися між собою, тобто придивляючись: хто активно обговорює тренера, хто мовчить, хто за нього заступається - визначаючи головних "супротивників" для подальшої боротьби за лідерство. А за реакцією тренера учасники можуть робити висновки, яке запитання було для нього найбільш складним, а отже, "його автор знає більше за тренера і, відповідно, є спражнім лідером цього тренінгу".

Важливо знати тренеру:

  • тренер у групі не є лідером групи, а каталізатор змін учасників, тому в жодному разі не варто вступати в "турнірний бій";
  • відсутність знайомства на початку провокує додаткове напруження учасників. Тому процедуру знайомства проводять із метою запобігання агресії в бік тренера;
  • оскільки тренер також є людиною і може хвилюватися на початку тренінгу, процедура знайомства має ще одну мету - дати можливість самому "видихнути", пригадати програму й продовжити тренінг.

Що ви проводите?

Варіантів кілька:

  • лекцію
  • семінар
  • тренінг

Якщо ви проводите лекцію, яка характеризується тим, що:

  • більшою мірою говорите ви;
  • учасників понад 20;
  • у вас обмежений час;
  • учасники сидять рядами один за одним,

то знайомство потрібно, але лише вам - як лектору. Така група не орієнтована на взаємодію між учасниками і, відповідно, більше зосереджена на тому, що скажете ви, а не інші учасники.

Важливо лектору:

  • презентацію себе, як лектора, підготувати заздалегідь, не забувши доповнити свій виступ цікавими фактами зі своєї біографії. Це привертає додаткову увагу до вас як до цікавої людини, а також до тієї інформації, яку ви плануєте донести. Підготовка також дозволяє не затягувати власне представлення перед групою;
  • уже з перших слів розповіді про себе ви формуєте тип відносин, які плануєте встановити з аудиторією. Наприклад, розповідь про себе в гумористичній формі задає більш розслаблений і вільний тон аудиторії. Або навпаки - перелічення своїх інститутів, наукових ступенів, кількості реалізованих проєктів, як правило, викликає у слухачів нудьгу й розуміння того, що, ймовірно, доведеться багато писати, а в принципі це можна й прочитати в книжках. Це, на жаль, гірше впливає на ступінь засвоєння матеріалу, навіть якщо сам матеріал дуже цікавий і в книжках його не знайти. Просто ви вже сформували очікування групи такою розповіддю про себе…

Якщо ви проводите семінар

який характеризується тим, що:

  • ви використовуєте проєктор і PowerPoint;
  • учасники сидять за столами, розставленими буквою "П";
  • більшою мірою говорите ви та ставите запитання учасникам.

У такому разі знайомство необхідне, але коротке. Наприклад, ведучий може відкрити слайд, на якому написані запитання, на які учасникам потрібно відповісти. Бажано останнє запитання прив’язати до теми семінару. Наприклад …

Важливо ведучому:

  • обрати першого учасника, який розповість про себе. Далі - по черзі або за бажанням;
  • час виступу кожного - 2 хвилини (хоча під час знайомства в такій формі учасникам зазвичай не властиво затягувати час).

Якщо ви проводите тренінг

  • учасники сидять півколом;
  • група переважно більш активна (ніж тренер), виконує різні завдання та вправи;
  • кількість учасників - від 6 до 14 осіб.

Ігрова методика для знайомства обирається залежно від:

  • теми тренінгу, щоб підібрати такий варіант, за допомогою якого тренер зможе не лише познайомити учасників, а й зосередити їхню увагу на темі навчального блоку. Це зазвичай робиться шляхом постановки запитань учасникам після процедури знайомства;
  • кількості учасників, оскільки більшість ігрових методик знайомства орієнтовані на групи з 12–14 осіб і не підходять для груп із 6 учасників;
  • тривалості. Якщо тренінг одноденний, процедурі знайомства бажано приділити 20–30 хвилин. Якщо дводенний або триденний - від 40 до 90 хвилин.

Варіанти ігрових методик на знайомство

1. Три запитання

Кількість учасників: від 8 до 14 осіб.
Тривалість: 10–15 хвилин (найкраще підходить для одноденних тренінгів).

Процедура

  1. Учасники мають записати 3 запитання, які вони хотіли б поставити людині, яка присутня тут з ними на тренінгу. Нехай підійдуть до цього творчо й не ставлять найбільш очевидні запитання (ім’я, організація тощо).
  2. Далі попросіть учасників рухатися по колу, ставлячи одне одному ці запитання та відповідаючи на запитання інших. Нехай учасники познайомляться з усіма.
  3. Зберіть усю групу разом, щоб усі представилися. Після виступу кожного учасника інші мають додати ту інформацію, яку дізналися про цю людину під час спілкування. Таким чином вийде більш повна характеристика кожного учасника.

Обговорення

Якщо цю вправу використовувати як центровану на темі (до якої далі буде переходити тренер), то запитання після неї необхідно використати як "місток" до навчального блоку.
Наприклад, якщо наступний навчальний блок - "Аналіз потреб", то можна поставити такі запитання:

  • Що було для вас найцікавішим із того, що ви дізналися про інших учасників?
  • Які із запитань дозволили дізнатися про інших учасників найбільш детальну інформацію?
  • Як ви ставитеся до вислову: "Яке запитання - така й відповідь?"
  • Які види запитань ви знаєте?

Якщо перехід до теми блок не планується, то обговорення не є обов’язковим.

Або більш простий варіант, який не потребує особливої підготовки та дотримання процедури:

2. Парне інтерв’ю

Кількість учасників: від 8 до 14 осіб.
Тривалість: 10 хвилин на інтерв’ю + 50 хвилин на представлення одне одного (для дводенного тренінгу).

Процедура

  1. Учасникам необхідно розділитися на пари так, щоб учасники кожної пари не були знайомі між собою.
  2. Після цього члени кожної пари мають ставити одне одному запитання, які дозволять з’ясувати найбільш цікаві факти про свого співрозмовника.
  3. Після завершення 10 хвилин кожен з учасників по черзі має встати за людину, яку він інтерв’ював, і презентувати її групі.

Важливо тренеру:

  • кількість учасників має бути парною. Якщо хтось залишився без пари, запропонуйте йому розповісти про себе самостійно (тренер не складає пару учасникам, він керує процесом)
  • після кожної презентації підтримуйте виступаючих оплесками;
  • під час проведення тренінгу з продажів, тренер може сказати:
    "Ця вправа наочно демонструє вміння учасників "продавати”. Якщо в бізнесі ми продаємо щось за гроші, то тут ми “продаємо” в обмін на увагу та інтерес інших учасників. "А що ж таке продаж?" - говорить тренер і центрує увагу учасників на темі наступного блоку тренінгу з продажів.

Варіанти індивідуального представлення учасників

3. "Моє дерево"

Кількість учасників: 6–12 осіб
Тривалість: 15 хвилин на підготовку + 60 хвилин на презентації (для 2–3-денного тренінгу)

Процедура

Учасникам необхідно підготувати на фліпчартному аркуші презентацію свого "дерева" за такою схемою:

Ім’я:
Компанія (відділ):
Коріння: події / переконання, що вплинули на мій вибір працювати … (менеджером, продавцем тощо)
Стовбур: мої досягнення
Плоди: мої цілі

Важливо тренерові:

пропонувати учасникам ставити запитання виступаючому, а якщо запитань немає - ставити їх самому (хоча б одне). Атмосфера відкритості учасників можлива лише тоді, коли учасники можуть щиро ставити й обговорювати запитання, які їх хвилюють. Тренер у цьому випадку демонструє, як це можна і потрібно робити.

Або такий варіант:

4. Я себе відчуваю як …

Кількість учасників: 6–12 осіб
Тривалість: 15 хвилин на підготовку + презентація (для 2–3-денного тренінгу)

Процедура

Учасникам необхідно підготувати на фліпчартному аркуші презентацію себе за такою схемою:

  1. У житті я себе відчуваю як (приведіть метафору, представника тваринного світу):
  2. Сильні якості цієї тварини, які дозволяють мені бути хорошим (продавцем, менеджером тощо): від 3 до 5
  3. Якості, які, на мій погляд, мені необхідно розвивати: від 1 до 5

Важливо тренеру:

заздалегідь підготувати фліпчартний аркуш із вищезазначеними запитаннями.

Таким чином, ви можете обрати варіант ігрової методики на знайомство, який найбільше відповідає завданням тренінгу та емоційним потребам учасників і, відповідно, впливає на підвищення максимальної результативності учасників після нього!

Cкачати статтю
© Згідно чинного закону про авторські та суміжні права, при використанні матеріалу статей - обов'язково вказувати автора та посилання на джерело (цей сайт)